آخرین اخبار نشریه
    دانش زیستی ایران ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

• معرفي نشريه
    علمی

فصلنامه دانش زیستی ایران زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا از سال 1385 شروع به انتشار کرده است. این فصلنامه سعی بر انتشار آخرین تحقیقات محققین کشور در موضوعات زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی تکوینی، فیزیولوژی گیاهی و جانوری، بیوسیستماتیک گیاهی و  جانوری، میکروبیولوژی، اکولوژی، فیلوژنی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوانفورماتیک،  زیست شناسی محاسباتی، زیست شناسی دریا، بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی به زبان فارسی دارد.

• نوع اعتبار                               علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد اسلامی)
    • توالی انتشار                             فصلنامه
    • زبان نشریه                             فارسی همراه با چکیده: (انگلیسی)
    • نوع داوری                              دوسویه ناشناس
    • میانگین زمان داوری                    2 ماه
    • نوع انتشار                              الکترونیکی و چاپی
    • نوع دسترسی                          رایگان (تمام متن)
    • هزینه انتشار                            پانصد هزار تومان

برای ورود مقاله به پروسه داوری مبلغ دویست هزار تومان و پس از تایید مقاله توسط داوران مبلغ سیصد هزار تومان به شماره حساب 0219234396001 نزد بانک ملی با شناسه واریز 90927 ( سامانه بام و یا بانک) و یا به شماره کارت 8557-9932-9975-6037 با شناسه واریز 92833 (همراه بانک و یا دستگاه ATM) بنام صندوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا  می بایست پرداخت گردد تا مراحل بعدی مقاله انجام شود.

آخرین مقالات منتشر شده

• دسترسی آزاد مقاله

1 - بررسی شرایط فیزیکوشیمیایی آب دریای خزر در منطقه سی سنگان جهت راه اندازی مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در قفس
      امید رضا تونی نوشین سجادی فرهاد موسی خانی روح الله محمود خانی
      شماره 2 , دوره 18 , تابستان 1402
      مقدمه: بطور کلی افزایش تولید و بهره برداری آبزیان در اکوسیستم آبی بدون در نظر گرفتن ارتباط و تعادل آن با سایر بخش های اکوسیستم موجب ارزیابی غلط از هزینه و سود واقعی این خدمات به محیط زیست و جامعه می شود و در آینده اثرات منفی به همراه خواهد داشت. فعالیت های انجام شده در چکیده کامل
      مقدمه: بطور کلی افزایش تولید و بهره برداری آبزیان در اکوسیستم آبی بدون در نظر گرفتن ارتباط و تعادل آن با سایر بخش های اکوسیستم موجب ارزیابی غلط از هزینه و سود واقعی این خدمات به محیط زیست و جامعه می شود و در آینده اثرات منفی به همراه خواهد داشت. فعالیت های انجام شده در صنعت آّبزی پروری منجر به کاهش کیفیت آب و در نتیجه به هم خوردن تعادل شیمیایی در آب می شود. از طرف دیگر افزایش فعالیت متابولیکی در آبزیان باعث تشدید آن اثرات می شود. در صنعت آبزی پروری توجه به روش های کنترل کیفیت و پایش آب بایستی مورد توجه قرار گیرد. آگاهی از شرایط پایه پیکره آبی مورد نظر جهت احداث مزارع پرورش و پیش بینی وضعیت آتی منطقه بر اساس پساب های ورودی به آن جهت مدیریت بهینه بسیار ضروری است.هدف: در این مطالعه به بررسی شرایط فیزیکوشیمیایی منطقه سی سنگان جهت راه اندازی مزرعه پرورش ماهی پرداخته شد.مواد و روش ها: به منظور تعیین وضعیت کیفیت آب دریا یک دوره نمونه‌برداری از متغیرهای آلودگی و فیزیکوشیمیایی آب انجام گرفت. پس از مشخص شدن میزان متغیرها، شاخص تروفی TRIX محاسبه و شرایط تروفی منطقه مشخص شد.نتایج: اندازه گیری پارامترهای فیزیکی آب از عمق 5 تا 15 متر نشان داد که متغیرهای درجه حرات، هدایت الکتریکی، شوری، اکسیژن و pH در طول عمق تغییرات چندانی ندارند. سنجش مواد مغذی حاکی از آن بود که نیتروژن کل در دریا در منطقه مطالعاتی از کمتر از 1/0 میلی گرم در لیتر تا 2/5 میلی گرم درلیتر متغیر می باشد. مقدار فسفر کل در محدوده مطالعاتی از کمتر از حد اندازه گیری دستگاه 003/0 میلی گرم در لیتر تا 007/0 میلی گرم درلیتر متغیر است. با توجه به اندازه گیری های انجام شده در این مطالعات نتیجه محاسبه شاخص TRIX بطور میانگین مقدار عددی 3/2 می باشد.نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان داد که منطقه به لحاظ تروفی الیگوتروف بوده و کیفیت آب منطقه بسیار خوب می باشد. پرونده مقاله

• دسترسی آزاد مقاله

2 - بررسی وضعیت توزیع آگاما پولک درشت (Laudakia nupta) در استان کرمانشاه به روش مدل‌سازی اجماع
      مینا اسماعیلی
      شماره 2 , دوره 18 , تابستان 1402
      مقدمه: بررسی گستره انتشار و دامنه تقریبی توزیع گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری برای پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریتی در سیمای سرزمین ضروری است. استان کرمانشاه با موقعیت توپوگرافی منحصربه‌فرد و وجود زیستگاه‌های متعدد از جنبه تنوع زیستی نقش مهمی در غرب کشور ایفا می‌کند. هدف ای چکیده کامل
      مقدمه: بررسی گستره انتشار و دامنه تقریبی توزیع گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری برای پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریتی در سیمای سرزمین ضروری است. استان کرمانشاه با موقعیت توپوگرافی منحصربه‌فرد و وجود زیستگاه‌های متعدد از جنبه تنوع زیستی نقش مهمی در غرب کشور ایفا می‌کند. هدف این مطالعه بررسی وضعیت توزیع و تحلیل عوامل مؤثر بر پراکنش آگاما پولک درشت (Laudakia nupta) در استان کرمانشاه است.مواد و روش‌ها: در این مطالعه به‌منظور بررسی گستره توزیع آگاما پولک درشت (Laudakia nupta) پیمایش‌های میدانی از سطح استان و زیستگاه‌های مختلف این گونه در خلال سال‌های 1397 تا 1399 انجام گرفت. سپس با استفاده از داده‌های حضور گونه و متغیرهای زیستگاهی مدنظر، مراحل مدل‌سازی با کمک مدل‌سازی اجماع انجام گرفت. در این راستا 76 نقطه حضور گونه به همراه متغیرهای اقلیمی، پوشش گیاهی و بارش، وارد مدل‌های توزیع شدند. اهمیت متغیرها و همچنین معیار تلفیق داده‌ها با یکدیگر بر اساس معیار AUC تعریف شد.نتایج: یافته‌ها نشان داد که مدل‌های منفرد و اجماع در مدل‌سازی موفق عمل کرده‌اند. بر اساس پیش‌بینی در سطح استان کرمانشاه، کربن آلی خاک، پوشش گیاهی و ارتفاع بیشترین تأثیر را بر روی توزیع گونه داشته‌اند.نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بخش‌هایی از زیستگاه که منطبق با وجود ارتفاعات است به‌صورت پیوسته دارای مطلوبیت هستند و مناطقی نیز از زیستگاه وجود دارند که به‌صورت تکه‌تکه شده در جنوب شرق استان هستند. بخش‌های مرتفع شمال غرب استان، فاقد مطلوبیت برای حضور گونه است که می‌تواند به دلیل حضور آگاما قفقازی (Laudakia caucasia) باشد. پرونده مقاله

• دسترسی آزاد مقاله

3 - سنتز نقاط کوانتومی کربنی از منابع طبیعی برگ اسفناج و کیتوسان: بررسی کاربرد آن‌ها در تصویربرداری زیستی
      سید حسین بهشتی شوشتری
      شماره 2 , دوره 18 , تابستان 1402
      مقدمه:کربن‌دات‌ها (CDs) یکی از مهم‌ترین نانوذرات فلورسانس هستند که معمولا قطر کمتر از 10نانومتر دارند ویژگی های این نانوذرات شامل زیست سازگاری بالا، سمیت کم و بی اثری شیمیایی، پایداری نشر نور است این نانوذرات در حوزه های مختلف زیست‌شناسی شامل حسگر‌های زیستی، انتقال دارو چکیده کامل
      مقدمه:کربن‌دات‌ها (CDs) یکی از مهم‌ترین نانوذرات فلورسانس هستند که معمولا قطر کمتر از 10نانومتر دارند ویژگی های این نانوذرات شامل زیست سازگاری بالا، سمیت کم و بی اثری شیمیایی، پایداری نشر نور است این نانوذرات در حوزه های مختلف زیست‌شناسی شامل حسگر‌های زیستی، انتقال دارو و تصویربرداری کاربرد دارند.هدفدر این پژوهش هدف ساخت و بررسی وِیژگی ها و زیست‌سازگاری و قابلیت تصویربرداری CDs سنتز شده از برگ گیاه اسفناج و کیتوسان به روش هیدروترمال است. مواد و روش در این مطالعه تجربی سنتز CDs از برگ گیاه اسفناج و کیتوسان به روش هیدروترمال سنتز شد و سپس نشر نانوذرات توسط ناحیه UV مشاهده گشت؛ حداکثر میزان جذب و نشر به دست آمد و همچنین اندازه و نوع بار نانوذرات توسط دستگاه DLS مشخص شد. زنده‌مانی سلول های HEK-293T توسط غلظت های مختلف نانوذرات مورد ارزیابی قرار گرفت.پس از سنتز و مشخصه یابی CDs های سنتز شده عدم سمیت آن بر روی سلول های HEK-293T با روش MTT بررسی شد. همچنین نفوذ نانوذرات به سلول و امکان رنگ‌آمیزی سلول توسط CDs توسط دستگاه سایتیشن سنجیده شد.نتایجCDs های سنتز شده با عصاره اسفناج و کیتوسان به ترتیب دارای نشر در محدوده قرمز و آبی بودند؛ بیشینه طول موج نشر نانوذرات سنتز شده از اسفناج در طول موج 670 نانومتر مشاهده شد که این طول موج جهت تصویربرداری از سلول بسیار مطلوب است. همچنین هر دو نانوذره دارای زیست سازگاری هستند و می‌توانند بدون اثر سمیت سلول HEK-293T را رنگ‌آمیزی کنند. CDs های سنتز شده با استفاده از کیتوسان به دلیل بار سطحی مثبت برای کاربردهای آینده ژن رسانی مناسب می‌باشند.نتیجه‌گیریCDs های سنتز شده با عصاره اسفناج و کیتوسان دارای نشر در ناحیه مرئی هستند و می‌توانند به عنوان نانوذرات سازگار با سلول، سلول ها را رنگ نمایند. پرونده مقاله

• دسترسی آزاد مقاله

4 - اثر سرکه قارچ خوراکی (Agaricus bisporus) بر متابولیسم چربی در رت های چاق حاصل پرخوری
      فرهنگ مراقبی حمیدرضا صمدی خواه
      شماره 2 , دوره 18 , تابستان 1402
      چکیده:مقدمه: چربی‌ یکی از مهم‌ترین ترکیبات رژیم غذایی انسان‌ به شمار می‌آیند. بدن انسان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به مصرف چربی‌ها نیاز دارد. در صورت تغذیه زیاد با کربوهیدرات ها، کم تحرکی یا عوامل ژنتیکی برخی افراد دچار چاقی می شوند. چاقی و اضافه وزن یک بیماری نسب چکیده کامل
      چکیده:مقدمه: چربی‌ یکی از مهم‌ترین ترکیبات رژیم غذایی انسان‌ به شمار می‌آیند. بدن انسان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به مصرف چربی‌ها نیاز دارد. در صورت تغذیه زیاد با کربوهیدرات ها، کم تحرکی یا عوامل ژنتیکی برخی افراد دچار چاقی می شوند. چاقی و اضافه وزن یک بیماری نسبتا خطرناک است. تولید سرکه از مواد مختلف از دیرباز مورد توجه بوده و به عنوان یک نوشیدنی موثر در لاغری مورد استفاده قرار می گیرد.هدف این پژوهش بررسی اثر سرکه تهیه شده از قارچ دکمه ای روی چاقی است.روش ها: 12 سر رت نر نژاد ویستار هشت هفته ای طی 4 هفته با تغذیه زیاد و تحرک کم چاق شدند. تاثیر سرکه قارچ خوراکی طی 2 هفته بر روی چاقی با سه تیمار (گروه شاهد(VS) گروه سرکه جوشیده ml2 V1))، گروه سرکه جوشیده ml 1(V2) و گروه سرکه خام ml 2 (V3) به ازای هر کیلوگرم وزن) مورد بررسی قرار گرفت. تیمار سرکه به کمک سوزن های بلند گاواژ مستقیم به معده رت ها وارد گردید.نتایج: تمام تیمار ها باعث کاهش وزن معنی دار (p<0.01) شد. تعدادی از ژن های موثر در ساخت چربی در کبد مورد بررسی قرار گرفت. افزایش بیان ژن GLUT4 در جلوگیری از لیپوژنز در همه تیمار های رت های چاق با پر خوری موثر بودند . افزایش بیان ژن PPARمعنی دار نبود. افزایش بیان ژن Adiponectin موثر در افزایش لیپولیز در همه تیمار های رت های چاق با پر خوری موثر بودند. در حالی که افزایش بیان ژن LPL معنی دار نبود. هر 3 تیمار سرکه قارچ نقش مثبتی روی کاهش آنزیم های کلیه ای ALT وALP داشت. تیمار V2 سرکه قارچ سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید شد.بحث: مشخص گردید که سرکه قارچ خوراکی سبب لاغری شده ضمنا اثرات حفاظتی مثبتی روی کبد نیز دارد. پرونده مقاله

• دسترسی آزاد مقاله

5 - بررسی فیتوشیمیایی عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره .Polylophium involucratum (Pall.) Boiss برداشت شده از ارتفاعات جواهرده رامسر و تعیین اثرات سیتوتوکسیک آن بر روی لوسمی میلوئید مزمن
      شهاب اوجانی ناصر منتظری مسعود محمدی زیدی مسعود قانع
      شماره 2 , دوره 18 , تابستان 1402
      مقدمه: امروزه عواملی مانند بروز حساسیت ها، پیدایش عوارض جانبی داروها، سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک و نیاز بدن به ترکیبات آنتی اکسیدان، اهمیت گیاهان دارویی را مورد توجه قرار داده است.هدف: از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی فیتوشیمیایی عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره بردا چکیده کامل
      مقدمه: امروزه عواملی مانند بروز حساسیت ها، پیدایش عوارض جانبی داروها، سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک و نیاز بدن به ترکیبات آنتی اکسیدان، اهمیت گیاهان دارویی را مورد توجه قرار داده است.هدف: از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی فیتوشیمیایی عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره برداشت شده از ارتفاعات جواهرده رامسر و تعیین اثرات سیتوتوکسیک آن بر روی لوسمی میلوئید مزمن می باشد.مواد و روش ها: بدین منظور، دانه های گیاه گاوزیره از ارتفاعات جواهرده رامسر جمع آوری و با استفاده از دستگاه مایکروویو عصاره گیری انجام شد. سپس با استفاده از آزمون های فیتوشیمیایی به صورت کمی و کیفی، تعیین فعالیت ضد باکتریایی به روش انتشار دیسک و در نهایت، ارزیابی اثر سمیت سلولی بر روی رده سلول سرطانی K562 با استفاده از روش MTT مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: غربالگری فیتوشیمیایی عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره وجود متابولیت های ثانویه از قبیل ‌فلاونوئید‌ها، ترپنوئید‌ها، کومارین‌ها، کاردیاک گلیکوزید‌ها، تانن ها، فنول‌ها، کینون‌ها و ساپونین‌ها را تائید کرد. مقدار کل ترکیبات فنولی و ترکیبات فلاونوئیدی به ترتیب 2±12/93، 7±7/58 میلی گرم بر میلی لیتر محاسبه گردید. درصد مهار رادیکال آزاد 0/5±57/70 و مقدار IC50 0/66 میکروگرم بر میلی لیتر بدست آمد. قطر هاله عدم رشد، در باکتری گرم منفی اشریشیاکلی و باکتری های گرم مثبت استافیلوکوکوس اورئوس و باسیلوس سرئوس به ترتیب 25، 10 و 10 میلی متر مشاهده شد. همچنین نتایج سمیت سلولی نشان داد که عصاره هیدروالکلی گیاه گاوزیره، وابسته به دوز می باشد که در غلظت 50 میکروگرم بر میلی لیتر بیشترین اثر سمیت مشاهده گردید و در غلظت 20 میکروگرم بر میلیلیتر در زمان 24 ساعت نیز بیشترین اثر توان زیستی مشاهده شد که میزان IC50 آن برابر با 0/03±50/35 میکروگرم بر میلی لیتر با سطح معناداری 5% تعیین گردید.نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده، به طور کلی یکی از راهکارهـای موثر در درمان سرطـان استفاده از ترکیبات موثره گیاهی به شـمار می رود و احتمالا متابولیت های ثانویه موجود در عصاره گیاه گاوزیره می تواند یـک روش امیدبخش در درمـان سرطـان باشـد که نیازمند مطالعات و انجام آزمایشات بیشـتر در آینـده است. پرونده مقاله

• دسترسی آزاد مقاله

6 - ارزیابی تغییرات حاصل از منابع نیتروژن، روی و پتاسیم و کاربرد توام آنها بر برخی فاکتورهای رشد و صفات فیزیولوژیکی فلاونوئید، ترکیبات فنلی و آنتوسیانین ذرت ( Zea mays L.) رقم سینگل کراس 704
      طاهره توان محمدعلی رضائی مهرعلی محمودجانلو
      شماره 2 , دوره 18 , تابستان 1402
      ذرت یکی از گیاهان ارزشمند زراعی است که تنوع، سازگاری و ارزش غذایی ، آن را در ردیف مهمترین گیاهان زراعی جهان قرار داده است. محلولپاشی کود های نیتروژنه ، روی و پتاسیم بر گیاه ذرت می تواند اطلاعات بسیار مناسبی را در مورد تأثیر مصرف کود ازته و روی و پتاسیم در شرایط اقلیمی ا چکیده کامل
      ذرت یکی از گیاهان ارزشمند زراعی است که تنوع، سازگاری و ارزش غذایی ، آن را در ردیف مهمترین گیاهان زراعی جهان قرار داده است. محلولپاشی کود های نیتروژنه ، روی و پتاسیم بر گیاه ذرت می تواند اطلاعات بسیار مناسبی را در مورد تأثیر مصرف کود ازته و روی و پتاسیم در شرایط اقلیمی استان گلستان در اختیار زارعین و محققین قرار دهد.هدف: با توجه به اثرات دارویی کاکل ذرت و اهمیت آن در پزشکی و وجود مواد موثره خاص در این ارتباط در ابریشم ذرت به نظر می رسد که کمیت و کیفیت آنها تحت تاثیر کاربرد نیتروژن ، روی ، پتاسیم قرار می گیرد . لذا بررسی این تغییرات از اهدف کاربردی این پژوهش می باشدمود و روش ها: به منظور ارزیابی تغییرات حاصل از منابع نیتروژن، روی، پتاسیم و کاربرد توام آن‌ها بر برخی صفات مورفوفیزیولوژیکی ذرت هیبرید سینگل کراس 704، آزمایشی به صورت طرح بلوک کامل تصادفی با چهار تکرار در بهار و تابستان سال 1398 در استان گلستان در منطقه‌ای واقع در شهر مزرعه کتول انجام شد. تیمارها شامل کود نیتروژن (اوره) ، پتاسیم (سولفات پتاسیم)، روی (سولفات روی) به تنهایی، کاربرد توام نیتروژن + پتاسیم، کاربرد توام نیتروژن + روی، کاربرد توام روی + پتاسیم و کاربرد توام نیتروژن + پتاسیم + روی در مقابل شاهد بود.نتایج: نتایج نشان داد صفات مورد مطالعه تحت تاثیر منابع کودی قرار گرفتند و در سطح احتمال یک درصد معنی-دار شدند. تیمارهای مورد بررسی اثر معنی‌داری بر صفات ارتفاع تا اولین بلال، تعداد ردیف، طول بلال و قطر بلال در زمان رسیدگی کامل در سطح احتمال یک درصد داشتند. با کاربرد عناصر روی، نیتروژن و پتاسیم افزایش معنی-داری بر محتوای ترکیبات فنلی برگ، ابریشم و دانه ذرت مشاهده گردید. فلاونوئید برگ، ابریشم و دانه تحت تاثیر تامین کودهای نیتروژن (N)‌، روی (Zn)‌، پتاسیم (K) و کاربرد توام آنها قرار گرفت. آنتوسیانین برگ در تیمارهای محلول‌پاشی با کود تکی پتاسیم، به‌واسطه ایجاد شرایط بهینه، بیشتر انرژی جاری گیاه در جهت رشد، توسعه و افزایش عملکرد گیاهان تحت تیمار خرج شد، لذا بیوسنتز و تولید آنتوسیانین در برگ ذرت با کاربرد تکی پتاسیم کمتر بود ولی آنتوسیانین ابریشم و دانه با کاربرد تکی پتاسیم و کاربرد توام پتاسیم+نیتروژن، پتاسیم + روی، پتاسیم + نیتروژن + روی افزایش معنی‌داری را نسبت به شاهد نشان داد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، کاربرد توام کودها در بهبود صفات مورفوفیزیولوژیکی و بهبود عملکرد گیاهان توصیه می‌گردد. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

• دسترسی آزاد مقاله

1 - بررسی کمی بیان مارکر CK19 در نمونه های خون مبتلایان به سرطان خون با روش PCR Real Time
      سارا تاجر آزاده محمد قلی اردشیر حسام پور محلاتی
      شماره 2 , دوره 13 , تابستان 1397
      هدف: سرطان خون حدود هشت درصد کل سرطان ها را تشکیل میدهد.شناخت اپیدمیولوژی و روند سرطان خون جهت برنامه ریزی ضروری می باشد.لوسمی (سرطان خون) میلوئیدی مزمن یک بیماری کلونال بدخیم سلول‌های پایه خون‌ساز است که نتیجه آن افزایش سلول‌های میلوئیدی، اریتروئیدی و پلاکت‌ها در خون م چکیده کامل
      هدف: سرطان خون حدود هشت درصد کل سرطان ها را تشکیل میدهد.شناخت اپیدمیولوژی و روند سرطان خون جهت برنامه ریزی ضروری می باشد.لوسمی (سرطان خون) میلوئیدی مزمن یک بیماری کلونال بدخیم سلول‌های پایه خون‌ساز است که نتیجه آن افزایش سلول‌های میلوئیدی، اریتروئیدی و پلاکت‌ها در خون محیطی و هیپرپلازی در مغز استخوان است.سیتوکراتین 19بخشی از اسکلت سلولی در سلولهای اپی تلیالی و کوچکترین عضو از خانواده سیتوکراتینها میباشد. CK19 به عنوان مارکر سلولهای اپی تلیالی شناخته شده است. سیتوکراتین 19(CK19)کوچکترین عضو از خانواده سیتوکراتینها میباشد. در مطالعه حاضر ما بیان نسبی ژن CK19 در بیماران مبتلا به CML تازه تشخیص داده شده و ارتباط آن با ویژگی های بالینی آنها را بررسی کردیم. مواد و روشها: 50 بیمار مبتلا به سرطان خون نوع CML با 50 فرد سالم مقایسه شدند. پس از گرفتن خون و استخراج RNA Total ،cDNA ساخته شد و سپس با روش PCR-RT time-Real بررسی و نتایج حاصل بررسی گردید. یافته ها: مطالعه بیان ژن CK19 در سلولهای لوسمی در مقایسه با نمونه های کنترل به وسیله Real time RT-PCR. در نمونه لوسمی بیان ژن CK19 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد بیان ژن CK19 افزایش بیان معنی داری در گروه بیمار پیدا نمیکند. نتیجه گیری: بررسی حضور بیومارکر سیتوکراتین 19 در مراحل اولیه بیماری میتواند به عنوان شاخص پیش آگهی مناسبی در خون بیماران مطرح گردد. بررسی تعداد بیشتری از بیماران با مارکرهای بیشتر با ارزش تشخیصی و یا با ارزش پیش آگهی بیماری در بررسیهای آینده باید مورد توجه قرار گیرد. پرونده مقاله

• دسترسی آزاد مقاله

2 - بررسی اثر تیمارهای تنظیم کننده رشد، قند و اسید آمینه تریپتوفان برروی فعالیت آنزیم تریپتوفان دکربوکسیلاز در پیچ تلگرافی برگ درشت .Vinca major L در شرایط کشت بافت، کشت سوسپانسیونی و کشت مزرعه.
      علی کاظم زاده حقیقی فریبا خسروی نژاد امیرحسین کاظم زاده حقیقی